به جای پرده سبز از چی استفاده کنیم؟

به جای پرده سبز از چی استفاده کنیم؟

با اینکه ما بارها مقالات مختلفی راجع به روش‌های مختلف و روندهای متفاوت تولید محتوا صحبت کردیم اما همچنان یکی از معضلاتی که تولیدکنندگان محتوای استودیویی ( بلاگر جلوی دوربین درحال توضیح یک مطلب است) باهاش دست و پنجه نرم میکنند، نداشتن فضا و یا فضای استودیویی مطلوبه.

خیلی از افراد به پرده سبز رو میارن و با حذف پرده سبز و قرار دادن یک بک‌گراند فضای استودیویی خودشون رو مهیا میکنن. این فرایند گاهاً به صورت خیلی حرفه ای انجام میشه، به طوری که مخاطب متوجه نمیشه که پرده سبز بوده و اکثر اوقات هم یک سری باگ‌هایی مثل سایه سبز روی سوژه، عدم حذف درست پرده سبز بخاطر نورپردازی غلط و … بوجود میاد که خب میتونه ادمو از تولید محتوا ناامید و یا منصرف کنه.

اگر راجع به پرده سبز و کاربرد اون اطلاعات کافی رو دارید میتونید این پاراگراف پایین رو رد کنید و اگر اطلاعی ندارید که پرده سبز به چه دردی میخوره، به صورت مختصر پایین براتون توضیح میدیم.

در تمامی صنایع فیلم‌سازی، ساخت تیزر، ساخت ویدئو، تولید محتوای یوتیوبی و …

تولیدکنندگان ویدئو از کروماکی (پرده‌های سبز یا آبی رنگ) برای خلق جلوه‌های ویژه و متفاوت استفاده میکنند.

یکی از این پرده‌های کروماکی مناسب برای تولید ویدئو، پرده سبز (یا آبی) است.

علت اسفاده از این رنگ اینه که شما حین تدوین ویدئوتون رو میتونید یک سوژه با رنگی متضاد سبز، رو به درستی و شفافیت کامل مشاهده کنید و توسط ابزار تدوین، هر قسمتی که از ویدئو به رنگ سبز هست رو حذف کنید و بجاش یک عکس، ویدئو و یا هر فضایی که دوست دارید رو قرار بدید. البته توجه داشته باشید وقتی از پرده سبز استفاده میکنید، ترجیحا لباسهایی بپوشید که طیف سبز ندارند. (برای پرده آبی هم که طبیعتا نباید لباس آبی بپوشید، وگرنه لباستون از تصویر حذف میشه در خروجی نهایی)

مثلا در فیلم‌های سینمایی مثل مرد عنکبوتی، انتقام جویان و …، شما مردی رو میبینید که از ساختمون در حال پریدن است و یا پرواز میکند، تمام این اتفاقات، در یک فضای استودیویی سرتاسر پوشیده از پرده سبز و یا المان های کروماکی سبز ضبط میشوند و در حین تدوین، رنگ سبز حذف میشه و تصاویر آسمان، شهر و جابجایی سوژه رو در حین پرواز برای ما خلق میکنند.

در روند تولید محتوا هم همینطوریه. اگر توی فضای اتاقتون تولید محتوا میکنید،‌ کاغذ دیواری گل گلی دارید و فکر میکنید تصویر خیلی جذابی بهتون نمیده، میتونید پرده سبز تهیه کنید و در پشتتون قرار بدید و تولید محتواتون رو انجام بدید.

اگر دوست دارید یاد بگیرید چطوری از پرده سبز برای تولید محتوا استفاده کنید، توی قسمت نظرات، کلمه ی پرده سبز رو کامنت کنید تا ما هم مقاله آموزشیشو براتون آماده کنیم. فکر میکنم همینقدر توضیحات برای جا افتادن موضوع پرده سبز کافی بوده باشه.

 

حالا آیا لازمه توی سال ۲۰۲۴ از پرده سبز استفاده کنیم؟؟؟

با روند پیشرفت هوش های مصنوعی، قطعا وقتی هوش مصنوعی ای هست که بتونه پس زمینه یک شیٔ خاص رو در عکس ها حذف کنه، هوش‌های مصنوعی ای هم داریم که میتونه همینکار رو برای ما برای ویدئو ها انجام بده و توی این مقاله سه ابزار رو برای جایگزین کردن پرده سبز قراره بهتون معرفی کنیم.

توجه داشته باشید استفاده از این هوش‌های مصنوعی سه تا لازمه‌ی اصلی داره!! :

۱ – تصویر شما طوری باشد که رنگ لباس، رنگ مو، رنگ شال و روسری و هر چیزی که به همراه شما در تصویر هست، یک کنتراست و اختلافی با پس زمینه اتون داشته باشه تا تفکیک به درستی انجام بشه.

مثلا اگر قراره یک پس زمینه سفید رو از ویدئوتون حذف کنید تا بتونید پس زمینه دلخواهتون رو قرار بدید، نباید لباس سفید تنتون باشه!

۲ – از اونجایی که این فرایند توسط هوش مصنوعی انجام میشه و ویدئوی شما رو مجددا رندر میگیره (پردازش میکنه)، بهتره که برای ویدئوهایی که در یک جا ثابت نشسته اید و یا جایی که حرکات کمی دارید ازش استفاده کنید.

۳ – حتما مقاله‌ی نورپردازی درست با حداقل دو نور رو خونده باشید تا بتونید با نورپردازی درست، خودتون رو از پس زمینه جدا کنید تا تفکیک به درستی صورت بگیره.

 

۱ – استفاده از فیلتر پرده سبز برای محتواهای معمولی.

یکی از کاربردی ترین فیلتر های اینستاگرام که قبلا در بخش معرفی فیلتر بهش اشاره کرده بودیم، فیلتر پرده سبز است که به شما این امکان رو میده حین ضبط ویدئو، پس زمینه خودتون رو حذف کنید و عکس یک استودیوی خاص، یک مکان خاص و یا حتی یک ویدئو رو در پشت سر خودتون قرار بدید و سپس اون محتوا رو در ریلز و یا استوری خودتون مشاهده کنید.

توجه داشته باشید این روش خیلی دقیق نیست اما هستند بلاگرهایی که با استفاده از این فیلتر، محتواهایی با بازدید بالای ۱۰ میلیون ساخته باشن.

جهت دریافت فیلتر، اینجا کلیک کنید.

 

۲ – استفاده از نرم افزار Meitu

یکی از نرم افزارهای مبنی بر هوش مصنوعی که این کار رو به قشنگی براتون انجام میده، نرم افزار Meitu هست که شما میتونید روی آیفون و یا گوشی‌های اندرویدی ازش استفاده کنید و ویدئوی خودتون رو داخلش قرار بدید و گزینه Remove Background رو بزنید و در نهایت پس زمینه اتون حذف میشه.

حالا میتونید عکس یا ویدئوی مد نظرتون رو در لایه‌ی پایینی ویدئوی خودتون که پس زمینه اش حذف شده قرار بدید.

برای مشاهده توضیحات دقیق تر، ویدئوی زیر رو ببینید :

 

۳ – استفاده از کپ کات پرو

اگر مقالات سایت رو دنبال کرده باشید،‌ قطعا دیدید که بارها به کپ کات پرو و امکانات و ویژگی‌هاش اشاره شده و یکی از دقیق‌ترین و پر قدرت ترین هوش‌های مصنوعی برای حذف پس زمینه سوژه در ویدئو، مربوط میشه به هوش مصنوعی کپ کات پرو و با کپ کات پرو به سادگی میتونید سوژه اتون رو از پس زمینه جدا کنید و پس زمینه رو با تفکیک فوق العاده درست، حذف کنید.

برای مشاهده توضیحات دقیق تر، ویدئوی زیر رو ببینید .

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید