شاید اینستاگرام جای تو نیست! – تفاوت های اینستاگرام و یوتیوب

شاید اینستاگرام جای تو نیست! - تفاوت های اینستاگرام و یوتیوب

لازم دونستیم در این مقاله از نیمه‌ی تاریک اینستاگرام صحبت کنیم و در مورد دودسته از آدمها صحبت کنیم که ممکنه نیاز باشه نیم‌نگاهی به یوتیوب داشته باشن.

همه‌ی ما حین فعالیت در اینستاگرام مدتی رو همراه با ناامیدی و تردید و خستگی گذروندیم. دلایل خیلی زیادی داره که چرا اینستاگرام این حس رو به کاربرانش میده!

گاهی شاید با کلی زحمت، یک محتوایی که از دید خودت بهترین محتوایی بوده که میتونستی منتشر کنی رو آپلود کردی توی پیج به امید اینکه این پست میترکونه، اما اون پست کمترین بازدید و بازدهی رو نسبت به باقی پستات داره.

یا اینکه بلعکس شده، یروز چونکه خیلی میلی به تولیدمحتوا و یا وقت گزاشتن برای چیدن دکور، ضبط، نورپردازی و ادیت حرفه‌ای نداشتی، با گوشی موبایلت از یک محیط خیلی ساده غیر استودیویی مثل ماشین یک ویدئو گرفتی و یک متن ساده با فونت خود اینستاگرام آپلود کردی توی پیجت و اون ریل میلیونی شده و بالاترین میزان ایمپرشن و مخاطب رو برات به همراه داشته.

اینجا اون لحظه‌ای میتونه باشه برات که پیش خودت فکر کنی خب دیگه پس من برای چی انقدر زحمت بکشم برم سراغ تولید محتوای استودیویی و با کیفیت و چشم نواز، میرم همه ویدئو هامو با گوشی میگیرم و مخاطبمو هم جذب میکنم.

پیش خودت یک کورسویی از امید رو میبینی و مدام با گرفتن ویوهای میلیونی از پست‌های ساده، محتواهای ساده، صداهای ترند و …، کلی ایمپرشن میگیری و مدام اون میل به تولیدمحتوای با کیفیت و چشم نواز در خودت رو سرکوب میکنی تا بتونی در اینستاگرام، پیجت رو بالا بیاری.

اما این وسط از چندتا چیز غافل میشی.

اینکه پست میلیونی داشته باشی، دلیل بر برندسازی قوی تو نیست!

اینکه پست میلیونی داشته باشی، دلیل  نمیشه یک میلیون نفر بشناسنت!

اینکه پست میلیونی داشته باشی، دلیل نمیشه رسانه‌ی تو، رسانه‌ی فوق قوی و تاثیرگذاری بتونه باشه و بهره‌وری صددرصد از پیجت داشته باشی.

همچنین معمولا کسی به این موضوع فکر نمیکنه که چقدر این اعداد واقعیت و اعتبار داره!؟ پیش خودت فکر نمیکنی که اینستاگرام برای امیدوار نگه داشتن کاربرانش و تشویق به استفاده‌ی بیشتر ممکنه هرکاری انجام بده!؟

درسته، ما از کلی تکنیک برای افزایش ویوی پیجمون استفاده میکنیم تا مخاطب بیشتری مارو ببینه، اما ما صرفا برای جذب مخاطب با انواع ویدئو احساسی، انگیزشی، ترحم و … تولید محتوا نمیکنیم.

پیجمون با هر مقصدی یک رسالت خاصی داره که برای اون تولید محتوا میکنیم.

یک پیج فروشگاهی شاید با چالش‌های مختلف بتونه ۵ تا پست رو توی اکسپلور میلیونی کنه! اما وقتی نتونه اون حس اعتماد، حس نیاز و ارزش‌گذاری درست رو به مخاطب انتقال بده توی پیج و استوری‌هاش، ۱۰ تا پست میلیونی هم داشته باشه اون فروشی که با یک پیج حتی ۱۰ کایی میتونست تجربه کنه رو نمیکنه!

یک پیج آموزشی با چالش‌های مختلف، صداهای ترند، کلی محتوا رو با بازدید بالا منتشر میکنه،‌ اما کسی متوجه حضورش در اینستاگرام نیست، برند قوی ای نداره!

چون فقط بلد بوده که پست‌های مختلف با محتواهای متفاوت و گاهاً غیرمرتبط به موضوع پیجش درست کنه و از این طریق ورود کنه به اکسپلور و مخاطب جذب کنه.

در نتیجه نمیتونه به اون رسالت پیجش برسه و آموزش‌هاشو به مخاطب منتقل کنه.

در سمت دیگه، یک پیج در طی دوسال بالای ۳۰۰ تا محتوای با کیفیت، ارزشمند، چشم نواز تولید کرده و شاید بعد از دوسال هنوز به سی‌هزار فالوور هم نرسیده باشه.

البته درسته که از طریق همین روند تولیدمحتوا، برندی قوی ساخته. کلی کانکشن و ارتباطات جدید ایجاد کرده به واسطه‌‌ی محتوای خوب و خلاصه هرچقدر اینستاگرام توی فرستادن پستاش به اکسپلور همراهیش نکرد، دیده شدنش توسط افراد مهم حوزه‌ی فعالیت اون شخص، زحماتش رو حلال کرده.

خب این خیلی خوبه، اسم خودت، اسم برندت جا بیفته ولی بازم نمیتونی از اون پیج که از لحاظ محتوایی پتانسیل قوی ای داره به نتیجه برسی! تبلیغات بگیری، محصولی بفروشی، آموزشی رو پروموت کنی و …. از همه مهمتر حس خودته که خراب میشه و انگیزه‌ت برای ادامه‌ی راه کم میشه!

خب تا الان دو دسته‌ی مختلف از کاربران اینستا رو گفتیم با دو شرایط مختلف ولی نتیجه‌ی نسبتا مشابه. یکی فالوور خوبی داره بازم پیجش خیلی جوابگوی نیازش نیست، یکی فالوور پایینی داره و روند تولید محتوای با کیفیتش رو هم داره ولی بازم مخاطب زیادی نداره که بتونه از پتانسیل محتواییش برای ارائه خدمات مختلف که رسالت پیجش هست استفاده کنه.

خب اگر جز این دو دسته هستید تا حالا از خودتون پرسیدید که شاید اصلا اینستاگرام جای شما نیست؟ مگه میشه همه‌ی آدمهای جهان در یک بستر خوب باشن!؟ شاید یجایی هست که منتظرته!

تا حالا به فکر فعالیت در پلتفرم یوتیوب افتادید؟

به این فکر کردید اگر همین میزان تلاش و زحمتی که یک استعداد، موهبت الهی و ویژگی خاص برای شما برای تولید محتوای حرفه ای و با کیفیت هست رو در فضایی مثل یوتیوب میکردید، ممکن بود ورق برگرده و نتیجه‌ی خیلی مطلوب تر بگیرید؟

شده یک بار بجای اینستاگرام، برای یوتیوب زحمت بکشید و همون محتوای با کیفیت رو در یوتیوب منتشر کنید؟

در آکادمی سایت صابرو، کلی محتوا در خصوص یوتیوب و روش‌های تولید محتوا، رسیدن به درآمدو .. قرار گرفته که میتونید با سرچ کردن عنوان “یوتیوب” در قسمت مقالات وبسایت، مشاهده کنید.

اگر در تمام تایمی که این مقاله رو داشتید میخوندید، حس کردید که مخاطب این مقاله شمایید و با نهایت وجودتون این متن رو درک کردید، مجددا به این جمله فکر کنید :

شاید اینستاگرام جای تو نیست!

 

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید