آٔموزش نورپردازی با دو شاخه نور

آٔموزش نورپردازی با دو شاخه نور

قبل از پرداختن به آموزش نورپردازی بذار یه داستان تکراری رو بگم که هزار بار تکرار شده:

محسن تونست یمدت خوب پول دربیاره و ازونجایی که همه اینکار رو کردن، اون هم تصمیم گرفت که دوربین خودش رو ارتقا بده و یه دوربین رده بالای سونی بخره، اما بعد از استفاده از دوربین جدیدش حتی یکنفر کامنت نذاشت که بگه ای ول آقا محسن چقدر کیفیت تصویر فرق کرده!!!!

درسته که دوربین خفن مهمه، قطعا همه‌ی ما میتونیم با داشتن یک دوربین FX3 از برند sony تصاویر معرکه خلق کنیم و ویدئوهای نابی بگیریم!

اما تا حالا به این فکر کردی چطوری یک نفر میتونه با یک دوربین ۵۰ ۶۰ میلیونی یک تصویر شاهکار بگیره که نشه توی سوشیال مدیا متوجه شد که یک دوربین تقریبا معمولیه یا یک ابردوربین از خفن ترین برندها؟

قبلا بارها توی محتواهای مختلف، توی آپدیت‌های دوره ارتش تک‌نفره و کارگاه نورپردازی راز تصویر شاهکار رو در سه کلمه‌ی “همه چیز نوره” خلاصه کردیم.

شما با نورپردازی اصولی، حتی با گوشی موبایل ( چه آیفون چه سامسونگ و حتی شیائومی) میتونی یک ویدئوی فوق با کیفیت بگیری و همه چیز برمیگرده به مهارت شما در نحوه نورپردازی و استفاده از نور.

صابرو خب الان باید بریم کلی هزینه کنیم پول نور بدیم که نور خوب داشته باشیم؟

قطعا نه!

وقتی میگیم همه چیز نوره، یعنی همه چی برمیگرده به نحوه استفاده از نورهایی که دارید، نه اینکه از چه نوری استفاده میکنید.

اگر اولین باره دارید مقالات ما در سایت رو میخونید، پیشنهاد میکنم مقاله‌ی خرید تجهیزات نورپردازی رو حتما یک دور بخونید تا متوجه بشید صابرو از چه نوری برای تولید محتوا استفاده میکنه تا ثابت کنه برای تولید محتوا خفن و باکیفیت، تا چندسال پس از شروع کار هم لازم نیست بریم سراغ نورهای خفن ۲۰ میلیونی.

در این مقاله قصد داریم بهتون بگیم با دوتا سافت باکس SMD تو رنج قیمت ۳ الی ۴ میلیون تومن، چطوری میتونیم نورپردازی خوبی داشته باشیم که ویدئو یک تصویر فوق جذاب، سینماتیک و چشم نواز رو بهمون بده.

۱ – ابتدا کادر خودتون رو میچیند.

ستاپ دوربین، پایه، جایی که خودتون قراره جلوی دوربین قرار بگیرید، فاصله‌ی شما از پس زمینه و فاصله‌ی دوربین از خودتون رو تعیین کنید.

۲ – یکی از نورهای خودتون رو به بالاترین ارتفاعی که میتونه میرسونید و یکی دیگر رو در ارتفاعی که هم ارتفاع با سر شما قرار بگیره (اگر ایستاده محتواتون رو ضبط میکنید، بلندتر کنید و اگر مینشینید، ارتفاعش رو کم کنید)

۳ – یک نور رو در مهتابی ترین حالت ممکن (درجه کلوین رو روی سفید ترین حالت) و یک نور رو آفتابی ترین حالت ممکن (درجه کلوین روی زرد ترین حالت) قرار بدید

۴ – طبق ویدئوی زیر ستاپ نوری خودتون رو تعیین کنید:

توجه داشته باشید، نور اصلی روی صورت سوژه، با نور مهتابی با کمترین میزان روشنایی، در نزدیک‌ترین حالت ممکن، استاندارد ترین حالت نورپردازی روی صورته که باعث میشه نه سوختگی در تصویر بوجود بیاد (Over Expouse نمیشه!) و هم در اصلاح رنگ و نور بتونید وایت بالانس (وایت‌بالانس: متعادل و طبیعی بودن طیف و دمای رنگ سفید) درستی رو به تصویرتون بدین.

مورد قابل توجه بعدی، نوری که پشت سوژه با رنگ آفتابی در حال تابیدنه، برای اینه که به تصویر شما عمق بده و شمارو از پس زمینه جدا کنه و تصویر فلو و یا پُرتره‌ی بهتری به شما بده!

پس شدت روشنایی نور آفتابیتون رو تا حدی که خیلی رو به زردی نبره شما رو و بتونه یک سایه روی شما ایجاد کنه که انگار از پس زمینه جدا شدید، تنظیم کنید.

نورپردازی کلی مباحث طولانی تر و پیچیده تری داره که در ستاپ‌های مختلف و پس زمینه‌های مختلف، میشه از ترفندهای متفاوتی برای خلق تصاویر شاهکار استفاده کرد. به همین منظور ما در دوره‌ی ارتش تک‌نفره، یک اپیزود به عنوان کارگاه نورپردازی به صورت کامل همه‌‌ی چیزایی که لازم است بدونید رو بهتون آموزش دادیم.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید